Keresés ebben a blogban

2011. március 25., péntek

Hogyan használjuk az ÉFT-t traumatikus emlékek esetén

Forditotta: Csontos Agnes
Forras: www.emofree.com
amelynek utódja:www.eftuniverse.com/

Az alábbi cikket Gary Craig, az EFT alapitója írta, és eredetileg a www.emofree.com weboldalon jelent meg. Ugyanezt a cikket megtalálod Gary Craig EFT Kézikönyvében is, melynek magyar fordítását ingyenesen letöltheted a weblapomról, innen: www.emotionalfreedom.net. Ez a cikk persze csak izelitőt ad arról, hogy milyen problémak esetében, hogyan használhatjuk az EFT kezelést.

(Úgymint háború, balesetek, nemi erőszak, poszttraumatikus stressz szimptóma (PTSD) és a durva bánásmód minden egyéb formája gyógyítására)

Ez a rész minden hagyományos megközelítési móddal ellentétes beállítottságú: minden hagyománnyal ellentétben mi itt számtalan érzelmi problémát hordunk össze egy csoportba, és úgy kezeljük őket, mintha mind ugyanaz lenne. És valójában mind ugyanaz, hiszen mindegyiknek az oka……az energiarendszerben bekövetkezett egyensúlyfelbomlás.

Traumatikus élmények rendkívül eltérő, gyakran igen heves reakciókat váltanak ki az érintettekből. Az emlék hatására megfájdul a fejük, szívük hevesen dobog, leizzadnak, sírnak. Lehet az is, hogy sexuális problémákkal küszködnek, vagy visszatérő rémálmokkal. Gyakori állandósult érzés a gyász, kóros düh, depresszió és még számtalan más érzelmi és fizikai probléma.

Kezdjük hát el most a gyakorlatban is alkalmazni, amit korábban tanultunk ebből a kézikönyvből. Emlékszel még mi volt az Alapelmélet, amire az ÉFT épül?



“Minden negatív érzés oka a test energiarendszerében bekövetkezett egyensúlyfelbomlás.”

Ennek értelmében minden negatív érzelem ami egy traumatikus élményre való visszaemlékezésre felbukkan szükségszerűen a test energiarendszerében bekövetkezett egyensúlyfelbomlás (rövidzárlat/„zzzzzt”) következménye. Ennélfogva a megoldás elvileg rendkívül egyszerű. Állitsd helyre az energiarendszer egyensúlyát (szüntesd meg a rövidzárlatot, a „zzzzt” blokkot), és az érzelmi intenzitás automatikusan 0-ra fog csökkenni. Eltűnnek a rémálmok, a fejfájás, a szívdobogás. Minden érzelmi töltet semlegessé válik, ennek következtében minden kellemetlen tünet eltűnik. Az emlék persze megmarad (tehát az illető tisztán emlékszik majd mindenre), de az érzelmi töltet semlegesítve lesz.

Az eszköz, amivel ezt elérjük – természetesen – megint csak az Alaprecept. Néhány kör meg kell hogy szüntesse a problémát egyszer és mindenkorra. Hogy hány kezelésre, hány körre van szükség, az attól függ, hogy a traumatikus eseménynek hány aspektusa van.

Az aspektusok nagyon fontosak. Ha még emlékszel rá, az aspektusok az emlék azon különféle szempontból való részletei, amelyek hozzájárulnak az érzelmi intenzitáshoz.

A legtöbb traumatikus élménynek csak egy aspektusa van. Ilyen esetben néhány (1-3) teljes Alaprecept kör elegendő az emlék tartós semlegesítéséhez. Néhány percnyi munka árán örökre megszabadulhatsz a problémától, és az esetek többségében az soha többé nem tér vissza.

Vannak azonban olyan traumatikus emlékek, amelyeknek számos aspektusa lehet. Ezek feloldásához több időre van szükség, hiszen többször kell végigcsinálni az Alapreceptet ahhoz, hogy eredményt érjünk el. De még ekkor is csak percekről van szó. Ebben az esetben a kezelés lehet, hogy 20-30 percre nyúlik a megszokott 5-6 helyett.

Nyilvánvalóan rendkívül fontos ebben az esetben, hogy képesek legyünk beazonosítani a különféle aspektusokat. Ha már egyszer beazonosítottuk őket, mi sem egyszerűbb, mint egyenként 0-ra csökkenteni valamennyi aspektus érzelmi töltetét. Ebben nyújt hathatós segítséget a „képzeletbeli kisfilm” koncepció.

A képzeletbeli kisfilm koncepció: vedd úgy, mintha a traumatikus élmény egy kisfilm lenne, amelyet elméd mozijában vetítenek. A film különböző részekre tagolódik, úgymint bevezetés, fontos szereplők, végkifejlet.

A mindennapi életben a „film” egy pillanat leforgása alatt pörög le bensődben, de valószínűleg csak a végeredmény - az ismerős nemkívánt érzés fog tudatosulni benned. A „film” maga olyan gyorsan pörög le, hogy lehetetlen a tudatos elem számára a különböző aspektusokat érzékelni, és azt, hogy ezek hogyan járulnak hozzá a negatív érzelemhez. Felületesen szemlélve úgy tűnik, mintha a negatív érzelem a „film” egészéből származna.

Ha lassítva játszanánk le a filmet, akkor egyenként be tudnánk azonosítani az aspektusokat, és így már könnyű lenne kezelni őket. Ezt tesszük hát. Elménkben lassítva pörgetjük le a filmet, és egyenként beazonosítjuk az aspektusokat.

Légy Te a narrátor: mond el, hogy mit látsz a filmen. Legjobb, ha hangosan kimondod amit látsz, mintha egy barátodnak mesélnéd, vagy vedd fel a szöveget magnóra, vagy ülj a tükör elé, és mond el magadnak, hogy mit látsz a filmen. És ami a legfontosabb, minél részletesebb a leírásod, annál inkább le tudod lassítani a filmet, hiszen a kimondott szó jóval lassúbb, mint a gondolat.

Amint a részletekről beszélsz, a különböző aspektusok szinte maguktól nyilvánvalókká válnak. Amint érzelmi intenzitást érzel, azonnal állj le, és dolgozz a felmerült aspektuson az Alapreceptet használva mindaddig, amíg az semlegessé nem válik. Úgy kezelj minden aspektust, mintha az egy teljesen különálló probléma lenne – mint ahogy valójában az is (mindössze elkallódott a nagyobb trauma zűrzavarában)!

Ha egy aspektussal végeztél, akkor folytasd a film lassított lejátszását, és egyenként ismételd el a fenti procedúrát minden egyes felmerülő aspektusra vonatkozóan egészen addig, míg valamennyit sikerül 0 intenzitásra redukálni. Akkor vagy kész, ha le tudod pergetni az egész filmet mindenféle érzelmi töltés nélkül, mintha egy teljesen semleges történet lenne.

Mint fentebb már említettem, a legtöbb traumatikus emléknek mindössze egy aspektusa van. De előfordulhat, hogy egy-egy esemény 2-3, vagy még több aspektussal rendelkezik. Ebben az esetben légy kitartó, és biztos lehetsz abban, hogy problémádra hamarosan enyhülést találsz.

Gyakran feltett kérdések

K. Mit tegyek akkor, ha több traumatikus emlék is kínoz? Egyszerre csak egy emlékkel dolgozz. Először vedd a legnagyobb érzelmi töltettel bíró eseményt, és mindaddig dolgozz ezen az egy élményen, amíg azt teljesen semlegesítetted, vagyis az érzelmi intenzitás minden aspektusra vonatkozóan 0. Ekkor lépj tovább a következő (intenzitásban is a következő) emlékhez. Kövesd ezt a procedúrát egészen addig, míg valamennyi traumatikus élményed semlegesssé nem vált. Ez a folyamat valóságos eufóriát eredményező felszabadító élmény lesz. Szinte hihetelennek tűnhet ez az újonnan elsajátított képesség: megszabadulni a talán évtizedek óta cipelt lelki tehertől.

Vannak olyanok (például háborús veteránok), akiknek százával van ilyen traumatikus emlékük. Ha Te is egy vagy közülük számíthatsz arra, hogy az „általánosító effektus” működni fog esetedben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha mondjuk 100 traumatikus élményed van, akkor ebből elég mintegy 10–15 emléken dolgozni részletesen. Ha ezeket mind 0 intenzitásra csökkentetted, akkor ha a többi emléket megpróbálod felidézni, azok már valószínűleg nem fognak kellemetlen érzést kelteni benned, hanem csak mint semleges emlékek léteznek majd tudatodban. Az általánosító effektus ezeket is feloldotta.

K. Az érzelmi problémák ilyen gyors módon való megoldása nem foszt-e meg bennünket attól a tanulási lehetőségtől, amelyet a problémák mélyebb megértésével és gyökereinek feltárásával javunkra fordíthatnánk? A hagyományos terápiák azt feltételezik, hogy a súlyos érzelmi problémák valahol a mélytudatban gyökereznek, és ezeket innen kell rengeteg munkával kiásni, és értelmezni. Ha ez nem történik meg, akkor valamilyen módon becsaptuk a klienst, és a problémát nem oldottuk meg. Az ÉFT gyakorlat ezt a gondolatot teljesen figyelmen kívül hagyja.

Én magam több száz olyan klienssel dolgoztam, akik traumatikus emlékektől – némelyik rendkívül súlyos – szabadultak meg a segítségemmel. Az ÉFT kezelés után soha senki - egyetlen egy személy sem – óhajtott a probléma gyökerei után kutatni, vagy okait feltárni. Számukra az ügy le volt zárva, és boldogan és hálásan fogadták, hogy megszabadultak e nehéz tehertől.

Véleményem szerint az ÉFT igenis eljut a probléma gyökeréhez, és éppen azért olyan hatékony, mert a probléma valódi okát célozza meg (az energiarendszerben bekövetkezett egyensúlyhiányt). Ezért van az, hogy az emlékhez való hozzáállás tüstént megváltozik: az illető egészen másként beszél róla, a félelmet hirtelen mélyebb megértés váltja fel. Mind magatartásuk, mind testtartásuk bizonyítja, hogy drámai változás következett be arra az eseményre vonatkozóan. Már nem érzik szükségét annak, hogy tovább vájkáljanak a problémában, hiszen az valóban múlt idővé vált. Az ÉFT a probléma gyökerét tépte ki, amikor az energiarendszert összekuszáló rövidzárlatot („zzzt” blokkot) kiegyensúlyozta, és ezzel a valódi okot szüntette meg.

Szeretettel:
EFTAgi
Email: eftagi@gmail.com
Skype: eftagi
http://www.emotionalfreedom.net
http://eftmagyar.blogspot.com/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése