Keresés ebben a blogban

2012. január 19., csütörtök

Néhány EFT irányelv arról, hogyan dolgozzunk gyerekekkel


Az alábbi cikk egy régebbi Gary Craig hírlevélben jelent meg, és úgy éreztem, hogy most nagyon is időszerű, hiszen a gyerekek – a karácsonyi szünet után - visszamentek újra az iskolába, sőt hamarosan újra kezdődnek a tesztek, az értékelések, a szülői értekezletek. Lehet, hogy minden a lehető legjobban alakul, és a kölykök lelkesen és boldogan koptatják az iskolapadot..de ha esetleg van valami kellemetlen érzés, ha rossz kedvű a gyerek, ha nem sikerül barátokat szereznie, ha már megint rossz jegyet hozott, vagy pikkel rá az osztályfőnök…stb., akkor ne habozzatok előszedni a szerszámládából az EFT-t, és használjátok bátran a technikát a gyerkőcökkel együtt. Hogyan? Erről ír a cikk!.

Fogadjátok szeretettel:

Ági


Forrás: www.emofree.com
Forditotta: Csontos Agnes

Néhány EFT irányelv arról, hogyan dolgozzunk gyerekekkel

Mindenkit üdvözlök,

Gyerekekkel is nagyon jól müködik az EFT, bár érdemes néhány alapszabályt figyelembe venni, amikor ezekkel a fiatal emberekkel dolgozunk. Hála illeti Deirdre Brocklebank ausztráliai EFT terapeutát, hogy erre vonatkozóan néhány fontos irányelvet meghatározott az alábbi cikkben.

Szeretettel,

Gary

Az alábbi cikk néhány alapvető irányelvet határoz meg azok számára, akik akár a saját, akár mások gyerekeivel az EFT módszert szeretnék használni – ez lehet, mint szülő, mint barát, mint terapeuta, vagy ezek közül bármelyik együttesen is.

Feltételezzük, hogy az EFT terminológia ismert. Gyerek alatt a 3.5 és 14 év közötti személyeket értünk, bár persze ez változhat az illető érettségétől függően.

A környezet:

1. Fontos az, hogy a környezet biztonságos, barátságos és kényelmes legyen – akár kint a szabadban, akár bent tartjuk a foglalkozást.

2. Tiszteletben kell tartani a gyerek szükségleteit, érzéseit..stb. – tehát mindig kérdezd meg, hogy mi az, amit el tud fogadni, ami számára jó érzést ad:

– Szeretné, ha valamelyik szülő, rokon, barát vele marad míg az EFT kopogtatás tart?

– Ha egyedül akar maradni, míg kopogtat, szeretné, ha a szülő/barát olyan helyen tartózkodna, ahol látható számára?

– Ha még kicsi a gyerek, szeretné, ha egy kedvenc játék vele van a kopogtatás alatt?

– Állva, ülve, vagy fekve szeretne kopogtatni?

– Hol akar ülni, állni, vagy feküdni az adott téren belül?

A Folyamat:

1. Kulcsfontosságú az, hogy minél hamarabb jó kapcsolatot és bizalmat alakítsunk ki a gyerekkel. Ehhez fontos, hogy tisztelettel közeledjünk hozzá, anélkül, hogy lekezelően bánnánk vele. Ebben segíthet, ha:

Megpróbálunk a gyerekek nyelvén, az ő világukhoz közelálló kifejezéseket, módszereket használni. Amikor például a problémát beazonosítottuk, az intenzitást a következőképpen mérjük gyerekek esetében:

- Megkérhetjük a gyerekeket, hogy a probléma nagyságát a saját módszerükkel adják meg. Fiatalabb gyerekek esetében talán könnyebb, ha (az EFT kezelés előtt és után) a kezükkel mutatják, hogy milyen nagy a probléma, számszerű meghatározás helyett.

- Segíthet az is, ha a probléma fizikai tulajdonságaira kérdezünk rá. Feltehetjük a kérdést: milyen színű,milyen formájú a probléma?

- Milyen érzete van a problémának. Érzed valahol a testedben? Ha igen, akkor érdemes megkérni, hogy mutassák meg, pontosan hol érzik a problémát. Milyen érzést kelt bennük a probléma? Szomorúságot, boldogtalanságot, félelmet?

- A probléma emlékezteti őket valamire? Lehet, hogy erre a kérdésre fel tudnak idézni egy specifikus eseményt, amikor ugyanezt az érzést élték át. Ha igen, akkor ezt az emléket lehet oldani EFT-vel az eredeti probléma oldása mellett.

- Nyelvhasználatodban alkalmazkodj a gyerekhez, használj olyan szavakat, kifejezéseket, melyek számára ismerősek, érzelemmel töltöttek. Az EFT Alapállításnál például a klasszikus “szeretem és elfogadom magam” megerősítés helyett sokkal hatékonyabb és a gyerek számára elfogadhatóbb lehet az “anyu és apu szeretnek engem”, vagy “nagyszerű gyerek/kölyök vagyok” kifejezések.

- Magánál a kezelésnél válassz ki egy olyan megközelítést, rutint, ami a legmegfelelőbb a gyerek életkorát és problémáját figyelembe véve. Gary Craig “Mond el a történetet” technikája nagyszerű lehet bármelyik életkorban. Egyszerűen elmondják a történetüket, és amikor látod, hogy erős negatív érzelmek jönnek fel, akkor azokon a megfelelő módon rögtön kopogtathatsz. Ilyenkor használhatod például a Választás módszert, és a negatív kör után behozhatsz egy pozitív választást. Vagy talán az a legjobb megközelítés, ha előbb egy problémával kapcsolatos valamennyi negatív érzést feloldjuk – mint például pókoktól való félelem, vagy a negatív érzés, hogy az iskolában piszkálják, vagy bántják….. Ezután be lehet hozni néhány kört csupa pozitiv megerősítésekkel.

2. A meridián pontokon való kopogtatásnak különböző módszereit használhatjuk – a legfontosabb azonban az, hogy mindig kérdezzük meg a gyereket, hogy ő melyik módszert részesíti előnyben:

- A gyerek maga nem kopogtat, hanem Te kopogtatsz az ő meridian pontjain – Te kopogtatsz magadon, a gyerek pedig követ téged, és saját magán kopogtat

- Te kopogtatsz magadon, a gyerek követ téged, és kopogtat saját magán, és időnként, amikor intuitiv módon érzékeled, hogy erre szükség lehet, akkor egy-egy ponton kopogtatsz a gyereken is.

Figyelem, fontos információ!Valamennyi meridián pont stimulálja az egész meridián rendszert – az EFT-ben használt pontokat csupán azért részesítjük előnyben, mert már megtapasztaltuk, hogy működnek, de ezeken kívül még számtalan mást ponton kopogtathatunk. Ha a gyerek például fekvő helyzetben van, akkor számukra kellemesebb lehet, ha a hátgerinc mentén kopogtatunk (bármelyik oldalon). Lehet, hogy a könnyed érintést, masszírozást szívesebben veszik a kopogtatás helyett. Legjobb talán, ha valamennyi lehetőséget bemutatjuk, és megengedjük, hogy a gyerek maga válassza ki azt a módszert, amit épp akkor a legrokonszenvesebbnek talál.

3. Az EFT-nél az időzítés nagyon fontos, hiszen a kopogtatás akkor a leghatékonyabb, ha az alany élénken átéli a problémával kapcsolatos negatív, fájdalmas érzelmeket. Ezért érdemes arra buzdítani a gyerekeket, hogy bátran kopogtassanak bármikor, amikor kedvük van, vagy szükségét érzik. Ez nagyon hasznos lehet, ha például valakit az iskolában a társai bántanak, fenyegetnek, vagy kiközösítenek, hiszen ha valami kellemetlenség éri azonnal (vagy amint lehetőség adódik) tudja azt oldani EFT-vel.

- Ha arra gyanakszol, hogy a gyereket piszkálják az iskolában, akkor nagyon hatékony lehet, ha akkor kérdezősködsz óvatosan az iskolai élményeiről, amikor tudod, hogy ellazult állapotban van – például este, az elalvási ceremónia részeként.

4. Az EFT kezelés hossza több tényezőtöl függhet, úgymint: a gyerek életkora, az, hogy mennyire hajlandó együttműködni, és persze az is, hogy milyen természetű problémáról van szó. Nyilvánvalóan fontos, hogy az elkötelezettségüknek, és érdeklődésüknek megfelelő hosszúságú és gyakoriságú kezeléseket iktassunk be, de ugyanakkor a rövid és spontán, (vagy rendszeresen előforduló, ha EFT terapeuta segítségét vesszük igénybe) ülések hatékonyabbak lehetnek. A gyerek úgy érezheti, hogy az az idő, amit az EFT kezelésekre fenntartasz számára különleges, és maga ez a tudat már gyógyító hatású lehet valamennyi résztvevő számára!

5. Nagyon fontos az is, hogy ha a szülő dolgozik a gyerekével, akkor először ő oldja fel a gyerekkel kapcsolatos saját ügyeit. Például - bár a szülő természetszerűleg a legjobbat akarja a gyerekének – az ő elvárásai, hitei, saját görcsös érzései negatívan befolyásolhatják a gyerekét. Ha például a szülő azt akarja, hogy az ő gyereke legyen az első az osztályban, akkor ez az elvárás (még akkor is, ha nem mondja ki), túlságosan nagy nyomást gyakorolhat a gyerekre. Ez már magában problémákhoz vezethet, a düh és frusztráció érzését keltheti a gyerekben, akár saját maga, akár mások felé irányitja azt, akár otthon, akár az iskolában nyilvánul meg.

Végezetül:

Az EFT egy rendkívül kreatív módszer. Ne ragaszkodj előre lefektett szabályokhoz és módszertanokhoz. Lazítsd el magad, és használd ki a rendelkezésedre álló végtelen lehetőségeket. Emlékezz arra, hogy az EFT az öröm technikája, a nemkívánatos érzelmek feloldását jelenti. *


Deirdre Brocklebank BA
Dip Reflexology, Certificate IV in Assessment and Workplace Training
EFT Practitioner and teacher. Member RAA


*Ezt a szójátékot nem tudtam lefordítani, így itt közlöm az eredeti változatot, hogy Ti is élvezzétek:

Remember, it is a technique for having F.U.N. (Freeing Unwanted Negativity).

Emlékezz ez a technika arra szolgál, hogy jól érezd magad (having F.U.N.) azaz a Nemkívánatos Negativitás Elengedésére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése